tiistai 12. helmikuuta 2013

Kieli oppi

Mua ärsyttää ihan hemmetisti ihmiset, jotka ei oikeesti hallitte ees suomen kieltä. Tarkotan nyt siis suomea äidinkielenä. Hävettää, et täällä on oikeesti aikusiakin, joilla ei oo mitään käsitystä mihin väliin pilkku kuuluu tai mitkä sanat kirjotetaan yhteen. Tottakai mullakin välillä tulee virheitä, mut yleensä selvitän ne heti, kun huomaan. Ja esimerkiks ihan yksinkertasiakin sanoja kuten kuorma-auto, monet kirjottaa yhteen. Mulla on blogissa se linja, et vaikka kirjotankin jonkin verran murteella, pidän kiinni kieliopista. Oikeestaan jos tiedän, et jotkut sanat kuuluu yhteen, mut kirjotan ne erikseen esimerkiks facen chatissa, nii kyl tulee "syyllinen" olo. Ehkä mä oon jollain tapaa perfektionisti? Kuitenkin johtuuks se nykynuorison asenteesta koulunkäyntiin ettei näitä asioita osata?

Mä huomaan ainakin monesta nuoresta (15-16 -v.), et ei edes kuunnella ohjeita. Sit kun pitäis alkaa tekemään jotain, niin pää pyörii nii ku karuselli ja voi jumalauta sitä kysymysten tulvaa. Ja nyt joku miettii, et oonks mä sitten niin ahkera. Ei, en todellakaan. Painotan sitä, et on ihan okei, et joskus tulee päiviä ettei kiinnosta niinku yhtään eikä voi keskittyä. Mut jos se on jokapäivästä, nii kyl pistää vituttaan. Ja nää samat ihmiset (en viittaa omaan luokkaani, vaan ihmisten yhteiseen näkökulmaan) yleensä on sellasia, et ne ei tee tehtäviään, paitsi harvoin. Muuten ne menee kavereiden siivellä.

Ihmisellä saattaa olla oppimisvaikeus, mut ei se oikeuta siihen tehtävien tekemättä jättämiseen. Onhan mullakin oppimisvaikeus ja itseasias oon tehny suurimman osan tehtävistä jo, kun kaverit miettii vasta niiden teon alkamista. Mua ei estä mikään vaikeus. Se on kiva haaste arkipäivään.

Opiskelkaa nyt vaan kiltisti peruskoulussa, selviitte paaaljon vähemmällä tulevaisuudessa. Ja kymmenen pistettä & papukaijamerkki teille, jotka haluutte antaa vastaväitteen!

Ps. Ilmottakaa nyt ihmeessä, jos mulla tulee ihan hirveesti niinq kieli oppi virheitä. Joku saattaa haluta viilata pilkkua, tässä on oiva tilaisuus. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti